Vanaf 1 februari 2014 mogen we als consument en bedrijf alleen nog maar het IBAN rekening nummer gebruiken. Voor wie het nog niet weet, dit is een 18 cijferig nummer ipv de huidige 9 cijfers. Bijvoorbeeld 55.91.40.207 wordt NL04ABNA0559140207, u kunt het uitproberen, stort een kleine donatie t.n.v. EarlyBridge op dit nr. en zie wat er gebeurt :).
Tot nog toe dacht ik, ach, wat is nu het probleem, in de Internetbankier omgeving van bv ABN AMRO wordt het oude nummer netjes aangevuld tot het nieuwe nummer. Dus verandert er eigenlijk niets. Nu blijkt dat vanaf 1 februari de banken dit niet meer mogen doen. Ik kwam er achter door de actie van Giro 555, waar de marketingmanagers zich nu ineens zich realiseren dat een belangrijke merknaam en handig te onthouden nummer verdwijnt. Het wordt Giro NL08INGB0000000555.
De reden van deze wijziging is dat Europees betalingsverkeer zoveel makkelijker wordt. Deze hele transformatie is een mooi voorbeeld van hoe vanuit interne processen wordt gedacht en niet in het klantbelang. Waarom anders 95% van de klanten irriteren met een veel te lang en onhandig nummer om 5% van de klanten die buitenlands betalingsverkeer transacties doen tegemoet te komen? (Ik ga er even vanuit dat dit de verhouding ongeveer is). Waarom wordt het automatisch aanvullen onklaar gemaakt vanaf 1 februari? Om ons te dwingen iets te leren? De intelligentie is er, waarom die niet inzetten? Ik kan er niet goed bij maar begrijp wel hoe dit ontstaan is na een 18 jarige carrière bij een bank en daar veel “betalingsverkeer” specialisten ontmoet te hebben. SEPA regels etc. vaak ontbreekt bij het nemen van beslissingen in dit soort organen het nadenken wat de impact op de klant is. En als dit al wordt bedacht dan wordt er alsnog weinig waarde aan gehecht “in het belang van uniformiteit”.
Voor mij is een deze hele IBAN nummerwijziging illustratief voor hoe (bank) organisaties op Europees niveau omgaan met burgerbelangen. Er is nog een hele lange weg te gaan voordat hier verandering in komt en de Europese politici (waarschijnlijk zijn zij een van de weinigen die buitenlandsbetalingsverkeer hebben) de juiste keuzes maken.