In september 2013 moest ik voor wat gezondheidsproblemen afspraken maken bij het Diakonessenhuis in Utrecht. Ik was en ben onder de indruk hoe goed de communicatie daar is en hoe soepel het maken van afspraken verloopt.
Na de doorverwijzing via de huisarts kreeg ik een mailtje van ZorgPlein met daarin een link. Dit doorlinken werkte voor mij goed en ik had snel contact met de afdeling en kon een afspraak maken. Op zich nog niet zo spannend (behalve de afspraak zelf, maar dat is een ander verhaal). Een paar weken later waren er wat vervolgonderzoeken en ik had ook een doorverwijzing voor mijn rug. Nu wilde ik proberen om drie verschillende afspraken efficiënt op één middag in te plannen. Ik liep rond in het ziekenhuis en ging van balie 1, naar balie 2 naar balie 3. Drie verschillende specialismen met drie verschillende mensen. Bij elke balie werd ik snel efficiënt en uiterst vriendelijk te woord gestaan. Geen enkel probleem om het goed in te plannen en ik moest zelfs nog een keertje terug naar balie 1 om weer iets te verzetten. De mensen bleven vriendelijk en behulpzaam. Dit was de eerste verrassing, gewoon omdat ik het anders had verwacht op basis van eerdere ervaringen bij andere bedrijven.
Een paar dagen voor de drie afspraken kreeg ik 1 (!) mailtje met daarin de bevestiging en herinnering van de drie afspraken in één mooie zinsnede. Met alle tijden erbij vermeld en het verzoek om bij verhindering je tijdig af te melden. Weer was ik onder de indruk. Als voormalig Business Architect weet ik hoe lastig het is om systemen aan elkaar te knopen. Kennelijk was het gelukt dat ik een klant was met drie afspraken en niet drie keer een case.
Tijdens de afspraken liep het bijna mis. De eerste afspraak liep uit waardoor het dreigde dat alle afspraken hierna in de soep zouden lopen. Tenminste dat was mijn zorg, maar ook hier weer volledige bereidwilligheid om wat te schuiven, wisselen en zonder stress alles netjes af te ronden in de geplande middag. Zelfs een ongeplande foto maken kon er even tussen door.
Ik ben onder de indruk, vanuit IT perspectief dat het gelukt is om dit systeem vanuit de klant te ontwikkelen en vanuit de medewerkers omdat zij vriendelijk, consistent en efficiënt werken. Mooi. Ik zou bijna aanraden om naar het Diakonessenhuis te gaan, maar dat is natuurlijk sterk afhankelijk van uw zorgvraag. Toch als u kunt kiezen, ga dan naar dit ziekenhuis voor het maken van zorgeloze afspraken (of klinkt dit weer tegenstrijdig . . .?).